طنز یکی از مهمترین ابزارهای نقد و انتقاد به شمار می‌رود. یکی از شیوه‌های متعارف طنز در رسانه‌های چاپی، آنلاین یا چند رسانه ای، نمایش عبارات طنز آمیز در قامت یا کلیشه‌ی یک سیاستمدار یا روزنامه یا سایت مورد انتقاد است.

اصطلاحاً از این کار به طنز واقع‌نما یا Parody یاد می‌شود. احتمالاً قبلاً شبیه این کار را در برخی روزنامه‌های چپ و راست خودمان و یا در برخی شوهای تلویزیونی داخلی و خارجی دیده باشید. مهمترین نمونه‌ی فعلی تلویزیونی آن در سطح جهان، بخشی از شو تلویزیونی SNL در ایالات متحده است که به انتقاد از ترامپ می‌پردازد. سایت‌های طنز واقع‌نما مانند The onion در ایالات متحده و The Daily Mash در بریتانیا از جمله سایت‌های پرطرفدار در این زمینه به شمار می‌روند.

دانشگاه کلدونین گلاسکو در پاسخ به افراد متعدد در مورد مدارک ارسال شده به این دانشگاه، از چند هفته پیش تابحال اعلام می‌کند که «مدارک دریافت شده اما توضیح بیشتری نداریم!». عدم شفافیت دانشگاه و تعلل معنا دار در بررسی اسناد ارسال شده،‌ که هر پژوهشگر منصفی با مطالعه‌ی آن‌ها در زمان نسبتاً کوتاهی می‌تواند به سرقت علمی گسترده در پایان‌نامه آقای روحانی شهادت دهد، احتمالاً دلایل خاص دارد که قبلاً در این کانال بحث شده است. یکی از این دلایل احتمالی، ذی‌نفع بودن اعتباری دانشگاه است که قبلاً با سروصدای فراوان به رئیس جمهور شدن یکی از فارغ التحصیلان خود افتخار کرده است.

یکی از علاقه‌مندان به پروژه‌ی بررسی اصالت آقای روحانی پیشنهاد کرده بود که برای انتقاد از تعلل دانشگاه و یا واداشتن آن به بررسی همه جانبه‌ی مدارک ارسال شده در بازه‌ی زمانی معقول، از ترکیب پرودی و فناوری اطلاعات استفاده شود! به این ترتیب که پرودی سایت دانشگاه مذکور با انتقاد از تعلل در بررسی موارد سرقت علمی ایجاد شود و سپس با ایجاد بمب گوگلی، صدای انتقاد به دانشجویان و اساتید این دانشگاه که نگران اعتبار علمی دانشگاه خود هستند، برسد.

برای این منظور و با همکاری علاقمندان به پروژه، سایت http://glasgow-copy-and-paste-university.com آماده شده است که با کپی صفحه نخست سایت دانشگاه، با کشیدن یک علامت ضربدر بر روی «کلدونین» به جای آن نوشته شده «کپی پیست» تا ترکیب «دانشگاه کپی پیست گلاسگو» به عنوان نام پیشنهادی جدید برای این دانشگاه درج شود.

از دو شیوه می‌توانید به این حرکت کمک کنید:
1- اگر انگلیسی‌تان خوب است، نامه‌ای کوتاه، مهربانانه و دوستانه به دانشجویان و اساتید دانشگاه مربوطه بنویسید و لینک طنزآمیز بالا را به آن‌ها "هدیه" بدهید و از آن‌ها بخواهید تا صدای اعتراض شما را به مسئولان دانشگاه برسانند. لیست ایمیل گروهی از اساتید این دانشگاه در ادامه پیوست می‌شود.

2- اگر وبلاگ یا وب‌سایت یا بستر انتشار محتوا دارید، کلید واژه‌ی Glasgow Caledonian University یعنی نام اصلی دانشگاه را در جایی مثلاً داخل یک متن کوتاه یا در لینک‌دانی کنار وبلاگ‌تان بنویسید و آن را به آدرس فوق یعنی http://glasgow-copy-and-paste-university.com لینک کنید.

به این ترتیب، می‌توان امیدوار بود، بعد از مدتی، رتبه‌ی سایت در موتورهای جستجو بالا برود و با جستجوی اسم دانشگاه مذکور، این سایت پرودی نیز در صفحه اول نتایج جستجو دیده شود و تلنگری برای مسئولان دانشگاه باشد! این قبیل فعالیت‌های رسانه‌ای، بارها در جهان غرب نتیجه داده و بزرگ‌ترین موسسات و کمپانی‌ها را مجبور به شناختن حق مشتری، مُراجع و مطالبه‌‌گر نموده، اگر دانشگاه اسکاتلندی نیز ببیند در کفه‌ی ترازوی هزینه – فایده، سکوت فعلی‌اش موجب آبروریزی بیشتری می‌شود، در بی‌تفاوتی خود تجدید نظر خواهد کرد.

@RouhaniThesis :books::mag_right:
@K1inUSA 🇮🇷