ایام محرم زمانی است که در کنار عزاداری های سنتی و مخلصانه هیات های مذهبی در تهران، جمع مداحان نوگرا هم حسابی جمع است و هر یک تلاش کرده اند برای مطرح شدن نام خود کاری جدید ارایه کرده و تعدادی از جوانان را با اشعار و آهنگ های عامه خود جذب کرده و به اصطلاح سری تو سرها درآورند. غافل از آن که ضربه ای غیرقابل جبران به محضراهل بیت(علیه السلام) وارد می کنند. مراجع عظام تقلید به ویژه رهبر فرزانه انقلاب بارها تاکید بر برگزاری سنتی این عزاداری ها داشته اند به گونه ای که به بساط خاندان عصمت و طهارت ضربه وارد نیاید و یا شائبه هتک حرمت در ذهن متجلی نشود.

 به عنوان نمونه مداحی کوتاهی از یک شخص تازه به دوران رسیده که این روزها گوشی به گوشی توسط مردم بلوتوث شده و مایه مضحکه مجالس عزاداری شده است را در زیر می خوانید . این قطعه با شعری کاملا بی محتوا و سبکی بسیار شاداب! برای سینه زنی در هیات اجرا شده است!

نوار مغز سرم در محضر دکترا خط خطی و قاطی بود/

طبیب توی مطب متحیر صدا زد این چه نوار مغزی بود/

میدونی چی دادم جواب دکتر، علت عیبش اینه آقای دکتر/

من روانی ام روانی حسین، خط خطی شده از عشق حسین/

لازم به یاد آوری است رهبر معظم انقلاب در دیدار با ذاکران و شاعران اهل بیت (ع) پیرامون انتخاب شعر توسط مداحان فرمودند: "شعرى که شما با صداى خوش و با آهنگِ زیبا میخوانید، تأثیر آن در بسیارى از موارد از یک گفتار علمىِ منطقىِ فلسفى یا غیر فلسفى بیشتر است؛ اگر آنچه که خوانده میشود، بدرستى انتخاب شده باشد و جهات صورى و معنوى در آن لحاظ شده باشد. جهات صورى، زیبائى شعر است؛ شعر را بایستى درست و خوب انتخاب کرد."

معظم له نیز در همین راستا خطاب به ذاکران اهل بیت (ع) فرمودند : محتواها را محتوایی قرار دهید که مخاطب شما استفاده کند . یا یک منقبت قابل فهمی یا یک فضیلت بر انگیزاننده ای برای اهل بیت (ع) که اعتقاد و ایمان انسان را محکم کند . لذا شما ببینید مداحان اهل بیت (ع) در دوران حیات معصومین (ع) بر روی چه چیزهایی تکیه می کردند . شعر دعبل ، شعر کمیت شعر فرزدق این شعرهایی که ائمه علیهما السلام آنها را تشویق کرده اند . شما نگاه کنید ببینید محتوای این اشعار . یا عبارتست از اثبات حقانیت اهل بیت با دلیل با استدلال منتها استدلالی که در کسوت زیبا و لطیف شعر خودش را نشان می دهد . شعر دعبل را نگاه کنید . یا این است . اثبات حقانیت . یا بیان فضیلت فضائل اهل بیت (ع) یا اینکه بیان درس هایی که از زندگی آن بزرگواران می شود گرفت ."

رهبر انقلاب همچنین فرمودند :"بازی کردن با مسئله مداحی سزاوار نیست . مداحی را به صورت یک کار صرفا سطحی شکلی ظاهری در آوردن . آنرا عبارتهای تقلید از یک کار مبتذل غربی قرار دادن این هیچ جایز نیست ." 


نوار مغز سرم 
در محضر دکترا 
خط خطی و قاطی بود 
طبیب توی مطب 
متحیر صدا زد
این چه نوار مغزی بود ؟
می دونی چی دادم 
جواب دکتر
علت عیبش اینه آقای دکتر
من روانی ام !
روانی حسین 
خط خطی شده از عشق حسین
باز باز بی قرارم 
کاری به طبیبا من ندارم 
می زنم سرمو توی دیوار 
کاری به کسی ندارم…

دانلود

دانلود با بارکدخوان: