ارزش وجودی همسر (زن) در خانه به اندازه ای است که از عوامل آرامش برای زندگی مرد به شمار آمده جَعَلَ مِنها زَوجَها لِیَسکُن اِلیها1 گفتوگوی با وی نیز ازکارهای نیک و خوب شمرده می شود ونیز دو رکعت نماز شخص همسر دار از عبادت شبانه بی همسر برتراست.
در حدیثی آمده است که:رکعة یُصَلیها مُتزوج أفضَلُ مِن سَبعین رَکعَة یُصلیها عَزب2 یک رکعت نماز از مرد همسردار برتر است از هفتادرکعتی که مرد بی همسر بگزارد.
امام صادق سلام الله علیه می فرماید: پدرم از مردی پرسید: آیا همسر داری؟ گفت: نه.
پدرم فرمود: برای من خوشایند نیست که دنیا و همه آنچه در آن است برای من باشد و شبی را بدون همسر سپری کنم. سپس فرمود: دو رکعت نمازی که همسردار میگزارد برتر است از عبادت مرد بی همسری که تمام شب خود را به عبادت بگذراند و روزش را روزه بگیرد.
 سپس پدرم هفت سکه زر به وی داد و فرمود: با این پول ازدواج کن. آن گاه از رسول خدا چنین روایت کرد که: همسر بگیرید، به راستی که برای شما سبب روزی بیشتر است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر عمل سرگرم کننده مؤمن باطل (ناصواب) است، مگر سرگرمی در سه چیز: پرورش اسب، تیراندازی و شوخی با همسر .
منزلت زن در مقام مادری و حقوق او بیان شد. زن و شوهر نسبت به هم حقوق فراوانی دارند که با رعایت آنها زندگی شیرین و باصفا میشود و رعایت نکردن آن تلخکامی می آورد. خدای سبحان زنان را لباس مردان و مردان را لباس زنان معرفی کرده است.
لباس مانع از آسیب و پوشاننده عیوب و حافظ از گرما و سرما و زینتبخش ومایه آرامش انسان است زن و شوهر نیز برای همدیگر چنین اند به رط آنکه دو اصل مهم مودت(دوستی)و(رحمت)مهربانی بر زندگی حاکم باشد.
1-سوره اعراف، آیه ۱۸۹
2-المقنعة، ص٢٩٧