پیر مرد دنیا دیده ای تعریف میکرد «استاد بنایی در محلشان زندگی میکرد که به خاطر شوخی و شلوغی ناشی از جوانی از دست شاگردانش شاکی بود.

القصه استاد بنا برای انتقام گیری از شاگردان سر به هوای خود به یکباره و بی مقدمه جایگاه ایشان را از کارگری به استاد کاری ارتقاء داده و به تبع آن حقوق چند برابری برایشان در نظر میگیرد و به جای چاق کردن ملات سیمان و بالا انداختن آجر به کارهای حساس استاد کاری مثل چسباندن کاشی و دیوار چینی می گمارد و از همان روز به بعد با لفظ اوستا خطابشان میکرد و احترامی باور نکردنی به آنها میگذارد.

استاد کار بعد از اینکه چند ماهی به این سبک با دو شاگردش کار کرده و ایشان حسابی از وضعیت جدید حظ برده و سرمست شدند، با جفت و جور کردن بهانه ای عذر شاگردان قدیم و اوستا کارهای جدیدش را خواسته و از ایشان جدا میشود.»

پیر مرد میگفت: « از استاد کار پرسیدم این چه معامله ای بود که با شاگردان خود کردی و حکمت از این رفتارت چه بود؟»

استاد کار پاسخ میدهد: «بلایی سرشان آوردم که تا آخر عمر بدبخت شده و دیگر هیچ جا نتوانند کار کنند. اینها دیگر به اسم و حقوق اوستا کاری عادت کرده و باور کرده اند که واقعاً استاد شده اند و حقوقشان همین است که من میدادم و از آنجایی که نه واقعاً استاد کارند که بتوانند به تنهایی و بدون من بنایی کنند و نه بعلت توهم استاد کاری حاضرند به کار کارگری سابق خود دست بزنند، هیچوقت هیچ جا نمیتوانند کار کنند»

به اعتقاد نگارنده بزرگترین خیانت هاشمی رفسنجانی و دانشگاه آزادش در حق ملت ایران کرد همین بود. گذشته از تعداد اندکی از واحد های دانشگاه آزاد که واقعاً فارق التحصیل با سواد تربیت کرده و به جامعه تحویل میدهد، بقیه واحد های دانشگاه آزاد که تعدادشان مانند تعداد رشته های عجیب و غریب آن واقعاً سرسام آور و غیر قابل شمارش است، همان بلا را سر بچه های مردم آورده اند.

بچه های مردم را جوری در دانشگاه ها با القاب دهن پر کن مهندس و دکتر باد میکنند و از طرفی آنقدر پوچ و بی محتوا به کمک پول فارق التحصیل میکنند، که اغلبشان نه حاضرند کارگری و رانندگی و فروشندگی و کارپردازی و غیره کنند و همه دنبال پست مدیریتی و پشت میز نشینی هستند و اگر غیر از شغل های باکلاس و دهن پر کن کاری برایشان پیدا شود سریع دهنشان را پر میکنند و میگویند من با لیسانس یا فوق لیسانس یا دکترای فلان رشته بروم کارگری یا فروشندگی یا نگهبانی کنم، و نه اگر واقعاً در پست و رشته ای که فارق التحصیل شده و مدعی اند گمارده شوند تخصص و مهارت کافی برای انجام آن پست مورد نظر را دارند.

گفتنی است که این قاعده در خصوص تمامی فارق التحصیلان دانشگاه آزاد صدق نمیکند و خیلی از فعالان علمی و صنعتی کشور از همین دانشگاه مدرک گرفته اند اما قطعاً تعداد افرادی با مشخصات فوق الذکر بسیار بیشتر است.