• «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولاً»؛ احزاب (33)، آیه 72.
    • «ما امانت را بر آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه داشتیم؛ ولى آنها از حمل آن خوددارى کردند و از آن هراس داشتند؛ اما انسان، این بار را بر دوش کشید. او بسیار ظالم و جاهل بود (قدر این مقام عظیم را نشناخت و به خودش ستم کرد)»
    • در این آیه، خداوند متعال، جایگاه ویژه و ظرفیت و استعداد عظیم انسان را بیان مى کند و متذکر مى شود که اگر انسان موقعیت خود را دریابد و جایگاه خود را در عالم و جهان هستى چنان که هست، در یابد، به چه اوجى از کمال و عظمت، نایل مى شود.
    • تنها موجودى که مى تواند هم درجهت کمال و هم در جهت پستى و سقوط، تا بى نهایت پیش برود، انسان است و این خصوصیت، حتى در فرشتگان بزرگ نیز یافت نمى شود و این نیز مرهون اختیارى است که خداوند، به انسان ارزانى داشته است که بتواند از پایین ترین سطح ماده، به اوج اخلاص و آخرین قله تکامل و مقام قرب الهى برسد.
    • در نتیجه، مى توان گفت که آن امانت، اختیار است؛ این نظر، جمع بین اقوال دیگر نیز مى باشد؛ زیرا تعهد و مسئولیت، عقل و تکلیف و ولایت الهى و ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام، همه و همه، زیرمجموعه و از لوازم اختیار انسان مى باشند و مختار بودن انسان، موجب شد که خداوند بفرماید: «إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً» و در غیر این صورت، اگر ملاک خلیفه خدا شدن، صرف عقل بود، اشکال ملائکه وارد مى شد؛ زیرا آنها عقل محض هستند.
    •  از این جا معلوم مى شود که عرضه کردن امانت به آسمان ها و زمین و کوه ها و امتناع آنها از پذیرش این امانت، به این معناست که آنها به گونه اى خلق شده اند که استعداد و آمادگى لازم را براى تحمل این بار سنگین، نداشتند و امتناع آنها، امتناع استعدادى و خلقى است؛ یعنى خداوند به جز انسان، به موجودى دیگر این ظرفیت و گنجایش را نداده است و سر باز زدن کوه ها و زمین و آسمان ها، یعنى آنها به زبان حال خود، عدم استعداد و شایستگى خود را براى پذیرش این امانت بزرگ الهى، اعلام کردند.
    • بنابراین، مى توان آیه را این گونه تفسیر نمود: «ما امانت را به آسمان و زمین عرضه نمودیم؛ ولى آنها از تحمل آن سرپیچى کردند؛ اما انسان آن را پذیرفت؛ زیرا او مى تواند بسیار عادل باشد و بسیار عالم باشد؛ اما بسیارى از انسان ها، این استعداد و توانمندى خود را ضایع مى کنند و «ظلوم و جهول» مى باشند و به همین جهت، در آیه دیگرى آمده است: «وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُورُ»؛ سبأ (34)، آیه 13..