وقتی به شما و تدبیرتان فکر می کنم افسوس فراوان می خورم که چرا امت اسلام در طول تاریخ از وجود حکیم مدبری مثل شما بی بهره بوده است.

بی شک اگر امثال شما و تدبیر امیدتان در کنار پیامبر ص و علی ع و حسین ع بودند، امروز جامعه و امت اسلام وضعیتی دیگر داشت و تاریخ به شکل دیگری رقم می خورد. چرا که سیاست دلواپسان باعث شد پیامبر ص در طول فقط 23 سال قریب به 80 جنگ با دنیای اطراف خود داشته باشد و خونهای فراوانی ریخته شود و امت اسلام بارها در محاصره نظامی و اقتصادی قرار گیرد. در حالی که می شد با سیاست تدبیر و امید جلوی این فجایع را گرفت و تاریخ را به شکل دیگری رقم زد.

در عجبم که چرا سراسر قرآن کریم مملو از آیات دلواپسانه و افراطی است!!!؟؟؟

بله. اگر اقلیت دلواپسی مانند مالک اشتر و محمدبن ابی بکر و ... اطراف علی ع حلقه نمی زدند، امثال اشعث ها با تدبیر و امید تاریخ را به شکل دیگری رقم می زدند. در آنصورت دیگر علی ع تنها در طول چهار سال با سه جنگ عمده با قاسطین و مارقین و ناکثین مواجه نمی شد و همه مردم می توانستند در صلح و آرامش و رفاه و در فضائی عاری از سایه جنگ و تحریم زندگی کنند.

حیف که دلواپسانی چون مالک نتوانستند قدر نعمت تدبیر و امید در جریان حکمیت را درک کنند ...

اما دلواپسان همیشه موفق نبودند و در زمان امام حسن ع تدبیر و امید توانست صلح با معاویه را به جامعه مسلمین پیش کش کند. هرچند دلواپسان اطراف امام ع این صلح را جشن نگرفتند و قدر آن را ندانستند ...

بی شک اگر امثال شما در کربلا هم بودند ، خبری از جنگ و تحریم و محاصره و شهادت و اسارت زنان و کودکان اهل بیت نبود.

کاش وقتی عمر سعد به مذاکره آمد و یا شمر امان نامه آورد، به جای دلواپسان افراطی کسان دیگری چون شما متولی مذاکره می شدند.
آری، چه راحت می شد با یک قدم زدن در کنار شمر و یا گذاشتن دست احترام در دست یزید، تاریخ را به شکل دیگری رقم زد ...

افسوس که شما نبودی و دلواپسان افراطی باعث شدند تاریخ به شکل دیگری رقم بخورد ...

بار دیگر از شما تشکر می کنم و در پیشبرد منویات صلح جویانه آقای زیبا کلام موفق باشید و بتوانید حسب الامر ایشان اسرائیل کودک کش را هم به رسمیت بشناسید تا همه چیز درست شود.

با تقدیم احترام و بیزاری مجدد از دلواپسان افراطی...