• انفاق از ریشه­ی "نفق" در لغت به معنی گذشتن، از بین رفتن و تمام شدن یک چیز است؛در اصطلاح قرآنی "انفاق" به معنی بیرون کردن مال از ملک و قرار دادن آن در ملک دیگرى است که از طریق صدقه و بخشش مال‏ خویش در راه جهاد، دین و هر آنچه خدا بدان فرمان داده، انجام می­گیرد.
       آثارانفاق:
  • امنیت در قیامت

      «إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً قَمْطَریراً فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً»[22]

      «...ما از پروردگارمان خائفیم در آن روزى که عبوس و سخت است! (بخاطر این عقیده و عمل)             خداوند آنان را از شرّ آن روز نگه مى‏دارد و آنها رامى‏پذیرد، درحالى‌که غرق شادى و سرورند!»

  • نیل به رحمت الهی

    سخاوتمندی و انفاق موجب می­شود که انسان، مشمول رحمت بی­انتهاء خداوند گردد:

        «لَنْ تَنَالُوا البِرَّ حَتَّى‏ تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ وَ مَا تُنْفِقُوا مِنْ شَى‏ءٍ فَانَّ اللّهَ بِهِ عَلیم‏»

       «هرگز به (حقیقت) نیکوکارى نمى‏رسید، مگر اینکه از آنچه دوست مى‏دارید، (در راه خدا) انفاق کنید         و آنچه انفاق مى‏کنید، خداوند از آن آگاه است.»

  •  آسانی مشکلات

       «فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‏... فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرى وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‏.فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‏»

       «امّا آن کس که (در راه خدا) انفاق کند... ما او را در مسیر آسانى قرار مى‏دهیم! امّا کسى که               بخل ورزد و (از این راه) بى‏نیازى طلبد... بزودى او را در مسیر دشوارى قرار مى‏دهیم‏»

  • فزونى رزق و روزی

     «قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ یَقْدِرُ لَهُ وَ ماأَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ             خَیْرُالرَّازِقِینَ»

     «بگو: پروردگارم روزى را براى هر کس بخواهد توسعه مى‏دهد و براى هر کس بخواهد تنگ (و                محدود) مى‏سازد، و هر چیزى را (در راه او) انفاق کنید، جاى آن را پر مى‏کند و او بهترین روزى                دهندگان است.»