اسلام دیدگاه خود را از دو بعد در خصوص ثروت به روشنى بیان کرده است.

یک:اندوختن ثروت‏

دو:بهره بردارى از ثروت(سرمایه گذارى)

اسلام ثروت اندوزى را حرام مى‏داند زیرا موجب حبس اموالى مى‏شود که باید در جاهاى درست هزینه گردد.

ثروت اندوزى جامعه را از سرمایه‏اى که باید در آن جریان یابد محروم مى‏کند خداوند مى‏فرماید:

والذین یکنزون الذهب و الفضة ولا ینفقونها فى سبیل الله فبشرهم بعذاب ألیم‏

کسانى که زر و سیم مى‏اندوزد و در راه خدا انفاق نمى‏کنند آنان را به عذابى سخت بشارت بده.

بر همین اساس امام على علیه‏السلام با پدیده ثروت اندوزى به شدت مبارزه مى‏کند و ثروت اندوزان را مردگانى بیش نمى‏داند آنگاه که به کمیل مى‏فرماید:((هلک خزان الاموال و هم أحیاء)) ثروت اندوزان مرده‏اند? اگر چه به ظاهر زنده‏اند این نشانگر هلاکتشان در آخرت است البته در دنیا نیز از هالکین هستند امام مى‏فرماید:

الشح أضر على الانسان من الفقر لان الفقیر اذا وجد اتسع و الشحیح اذا وجد ?


بخل ورزیرن بر انسان زیانبارتر از فقر است چون فقیر اگر بیابد بى نیاز مى شود اما بخیل به چیزى دست یابد بى نیاز نگردد.

فقیر اگر به ثروتى دست یابد از آن بهره مى‏برد اما بخیل ثروت اندوزى مى‏کند و آن را مصرف نمى‏کند اگر اسلام ثروت اندوزى را حرام کرده امت پس انسان با ثروتش چه کار کند؟در اینجا نوبت به بهره بردارى از ثروت مى‏رسد اسلام سه راه براى به جریان انداختن ثروت و استفاده درست از آن به ما نشان مى‏دهد:

اول:بخشش به فقرا و نیازمندان زیرا اگر ثروت در اختیار این قشر قرار گیرد قدرت خرید آنان بالا مى‏رود و با جریان خرید و فروش روند اقتصاد شتاب بیشترى مى‏گیرد و در نتیجه همگان از بازار بهره مى‏برند سوال این است که از این کار چه چیزى عاید صاحبان سرمایه مى‏شود؟

در پاسخ باید گفت دو چیز:اول:پاداش الهى.دوم: با تزریق مقدارى از سرمایه به بازار چرخ آن را به حرکت در مى‏آورد و همه را به تحرک وإ؛ااک مى‏دارد خود او - صاحب سرمایه - نیز از این رهگذر بهره مى‏برد زیرا رونق بازار درآمد و سود او را نیز افزایش مى‏دهد در حالى که اگر سرمایه‏اش را مى‏انباشت بخشى از توان بازار را راکد مى‏ساخت این کار آثار زیانبارى بر اقتصاد مى‏گذاشت و نتایج آن پس از مدتى بر همگان آشکار مى‏شد.

قرآن کریم به انفاق و بخشش تشویق مى‏کند و مى‏فرماید:

و ما أنفقتم من شى‏ء فهو یخلفه و هو خیر الرزقین ?


و هر چه انفاق کنید عوضش را خواهد داد او بهترین روزى دهندگان است.

وأنفقوا مما رزقناهم سرا و علانیة یرجون تجارة لن تبور . ?


و از آنچه به آنان داده‏ایم پنهانى و آشکار انفاق مى‏کنند امید به تجارتى دارند که هرگز زیان نکند.

و ما تنفقوا من خیر فلا نفسکم ? 

هر چیزى انفاق کنید ثوابش از آنان خودتان است.

و بر همین اساس امام على علیه‏السلام خطاب به صاحبان سرمایه مى‏فرماید:

طوبى لمن ذل فى نفسه و طاب کسبه و صلحت سریرته و حسنت خلقته و أنفق الفضل من ماله ?


خوشا به حال کسى نفس خویش را به فروتنى وا دارد و کسبش پاک و شایسته و نیتش پسندیده و خلق و خویش نیکو باشد و زیارى مالش را انفاق کند

یعنى آنچه افزودن بر نیاز اوست انفاق کند.

امام همچنین مى‏فرماید:((و المال تنقصه النفقه))? 

پس ثروت جز با انفاق کامل نشود بنابراین اگر انسان سرمایه‏اش را انفاق کند در مسیر رشد قرار مى‏گیرد البته در اینجا باید توجه داشته باشیم که انفاق‏ از نظر اسلام نوعى بهره بردارى از ثروت است زیرا سود آن در درجه اول به صاحب سرمایه بر مى‏گردد بر خلاف اعتقاد سرمایه دارى که انفاق را موجب هلاک سرمایه مى‏داند.