واقلیم االصلوة و اتروا الزکوة و ارکعوا مع الراکعین (1) 

ترجمه :نماز را بر پا دارید و زکات بدهید و رکوع کنید با رکوع کنندگان

تفسیر آیه  

این آیه شریفه به نماز جماعت است ، ولى از میان تمام افعال نماز تنها

((رکوع )) را بیان کرده است و مى گوید: با رکوع کنند گان رکوع کنید این تعبیر شاید بخاطر آن باشد که نماز یهود مطلقا داراى رکوع نبود،این نماز مسلمانان است که یکى از ارکان اصلى ،رکوع محسوب مى شود جالب اینکه نمى گویند نماز بخوانید بلکه مى گوید( اقیموالصلوة ) ((یعنى نماز را بپا دارید ))یعنى تنها خودتان نماز خوان نباشید بلکه چنان کنید که آئین نماز در جامعه اسلامى بر پا شود مردم با عشق و علاقه به سوى آن بیایند. بعضى از مفسران گفته اند تعبیر به (اقیموا) اشاره به این است که نماز شما تنها اذکار و اوراد نباشد بلکه آن را بطور کامل بپا دارید که مهمترین رکن آن توجه قلبى و حضور دل در پیشگاه خدا و تاثیر نماز در روح و جان آدمى است . (2) در حقیقت این سه دستور آیه نخست پیوند فریاد با خالق (نماز) بیان شده و سپس پیوند با مخلوق (زکات ) و سرانجام پیوند دسته جمعى همه

مردم با هم در راه خدا به نماز یعنى نماز جماعت (3)

در روایتى وارد شده است که اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند، هر رکعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا کنند و هر رکعتى ثواب شصد نماز دارد و هر چه بیشتر شوند ثواب نیز بیشتر خواهد شد تا به ده نفر برسند و عده آنان که از ده گذشت ، اگر تمام آسمانها کاغذ و دریاها مرکب و درختها قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند،نمى تواند یک رکعت آن را بنویسند. (4) 

قال رسول الله صلى الله علیه و آله سلموا على الیهود النصارى و لا تسلوا على الیهود امتى قبل یا رسول الله من یهود امتک قال رسول علیه السلام الذین یسمعون الاذان و الاقامة و لم یحضر الجماعة . (5) 

پیامبر اسلام علیه السلام فرمودند سلام بر یهود و نصارى بکنید ولى سلام بر یهود امت من نکنید سوال شد یا رسول الله یهود امت شما کیانند! فرمود آنانى هستند که صداى اذان واقامه را مى شنوند ولى در نماز جماعت شرکت نمى کنند.

منابع:

1- سوره بقره آیه 43

2- سوره بقره آیه 43 

3- آدرس همان

4- رساله حضرت امام خمینى (ره ) مساءله 1400

5- لثانى الاخبار ج 2 ص 204