انعطاف پذیرى در برابر حوادث

گیاهان و درختان سرسبز در برابر طوفان و بادهاى سهمگین ، با انعطاف خاص ، وجود و بقاء خود را حفظ مى نمایند، ولى درختان خشک بر اثر عدم انعطاف از جاى کنده مى شوند.

انعطاف با تملق و چاپلوسى و ابن الوقت بودن و از این شاخه به آن شاخه پریدن ، فرق روشن دارد. ابن الوقت و متملق هدف مشخصى ندارد و به اصول صحیحى پایبند نیست ؛ به هر صورتى در مى آید و با ماسکهاى گوناگون در صحنه زندگى ظاهر مى شود و براى سود جوئى و ارضاء شهوات خود، همه اصول را زیر پا مى گذارد.


ولى فرد انعطاف پذیر تا آنجا که به اصول و هدف وى زیان وارد نشود، با مردم حتى دشمن کنار مى آید و براى حفظ اصول و مبانى فکرى و علمى و پایه هاى واقعى زندگى ، از یک سلسله منافع مى گذرد و به خواسته هاى مردم جواب مثبت مى گوید.


حوادث جهان مانند طوفان ، سهمگین و ریشه کن است . طوفان از نقطه اى برمى خیزد و به اشجار و مزارع و گلها و درختان سرسبز با خم شدن و انعطاف خاص ، طوفان را رد مى کنند و پس از دقیقه اى سرجاى اول خود باز مى گردند و قامت خمیده خود را راست مى کنند؛ ولى درختان خشک و سرسخت در برابر بادهاى شدید سینه سپر کرده و از جهت انعطاف ناپذیرى که معلول صلابت و خشکى آنهاست ، از پاى در آمده و از بیخ و بن کنده مى شوند.


پیشواى بزرگ ما، پیامبر اسلام ، در بیان انعطاف پذیرى بیان شیوائى دارد که در اینجا مى آوریم :


(( مثل المؤ من مثل السنبله تحرکها الریح فتقوم مرة و تقع اخرى ، و مثل الکافر مثل الازرة لا تزال قائمة حتى تنقلع .)) (1) 


یعنى : مؤ من مانند سنبل است که هنگام طوفان انعطاف مى پذیرد و در برابر باد مقاومت نمى کند، ولى کافر بسان درخت خشک مقاومت مى کند و از جاى کنده مى شود.


سختگیرى و ابزار خشونت در کارهاى جزئى موجب عقب ماندگى و بدنامى است و انسان را از نیل به مقامات بزرگ و اهداف کلى باز مى دارد لذا یک شخص در صورتى مى تواند یک فرد اجتماعى باشد که به طور صحیح انعطاف داشته باشد.

پ ن:

1- تفسیر روح البیان ، تفسیر سوره منافقون