اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَى الْمَلائِکَةِ الْمُحْدِقینَ بِکَ، وَالْحآفّینَ بِقَبْرِکَ، یا مَوْلاىَ یا اَمیرَالْمُوْمِنینَ،

پیامبر اکرم(صلوات الله) می‏فرماید:

صبحگاهی جبرئیل با شادی و حالت بشارت بر من وارد شد.

گفتم حبیب من چه شده تو را خوشحال و بشارت رسان می‏بینم؟

پس گفت: ای محمد! چگونه خوشحال نباشم و حال آن که چشمم بخاطر اکرامی که خداوند نسبت به برادرت و جانشینت و امام امتت علی بن ابی طالب روا داشته، روشن شده است،

پس پیامبر اکرم(صلوات الله) فرمود: چگونه خداوند برادرم و امام امتم را گرامی داشته است؟


گفت: خداوند با عبادت دیشب علی بر ملائکه و حاملان عرش مباهات نموده است.

و فرموده است: ملائکه من نگاه کنید به حجّتم بر بربندگانم در زمین بعد از پیغمبرم،

براستی صورت و گونه‏ اش بر خاک نهاده است

بخاطر تواضع در مقابل عظمت من،

شما را شاهد می‏گیرم که او (علی) پیشوای مخلوقم،

و سرپرست مردمان من می‏باشد.»

( بحارالانوار، داراحیاء التراث العربی، ج 41، ص 21 ذیل روایت 28.)


نیمه شب زمزمه‏ ای هست بلند / که مرا می‏گسلد بند از بند

هست جانسوزتر از ناله نی / کرده صد ناله به یک زمزمه طی

چه روان بخش صدایی دارد / سوز عشق است و نوایی دارد

بس که با شور و نوا دمساز است / به سماوات طنین انداز است

آسمان‏ها همه با آن عظمت / رفته زین حال فرو در حیرت

دشت و صحرا همه در بهت و سکوت / که بلند است نوای ملکوت

این نوای ابدیت ازلیست / شاید آهنگ مناجات علی است

نیمه شب خلوت و رازی دارد / با خدا راز و نیازی دارد


مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْعَظیمُ وَاَ نَا الْحَقیرُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْحَقیرَ اِلا الْعَظیمُ