رحیم پور ازغدی:مساله حقوق دگر اندیشان و اقلیت ها یک اصل مسلم قرآنى و از سنت پیامبر است. در دورانى که کلیسا در غرب انسانها را به جرم کوچکترین اختلاف عقیدتى میکشتند،قتل عام و غارت میکردند و هنوز هم دارند میکنند،

 براى اولین بار مفهوم همزیستى مسالمت آمیز و احترام به حقوق اقلیت هاى دینى و آزادى عبادت ایشان و به اصطلاح مفهوم تسامح دینى، در تمدن اسلامى بروز کرد. در همین غرب ،مسیحیت و کلیسا با هیچکس ترحم نکرده،با هیچکس تسامح نکرد، حتى با مذاهب درون خودشان و بعد با کسانى که مسیحى نبودند.

یک نمونه اش اسپانیا است که ٨٠٠ سال دست مسلمانان بود، بعد که افتاد دست صلیبى ها بروید ببینید چه کردند، دادگاههاى تفتیش عقاید کلیسا بیش از سیصدهزار مسلمان اروپایى را زنده زنده در آتش سوزاندند یا زیر شکنجه کشتند،بخاطر اینکه اینها مسلمان بودند و حاضر نمیشدند مسیحى بشوند و سه چهار میلیون نفر از این مسلمانان را فرارى دادند.
کسانى مثل ژان ژاک روسو، مثل ولتر ، مثل شوپنهاورکه چهره هاى برجسته اى در حوزه تفکر غرب و چهره هاى عصر نواندیشى و سکولار غرب هستند و اصلا مذهبى نیستند، همه شان در کتابهایشان تصریح و اعتراف میکنند که اگر از اواخر قرن ١٦ و ١٧ میلادى تا قرن ١٩ میلادی به تدریج چیزى به نام قواعد و قوانین بین الملل ، حقوق بین الملل و حقوق اقلیت ها به تدریج در نظام دیپلماسى اروپا مطرح شده، همه تحت تاثیر جهان اسلام و کپى بردارى از آنها بوده است.
حتى ولتر ضد مذهب اینرا میگوید، ولترى که به حضرت مسیح و کلیسا هم اهانت میکند، درجایى میگوید که من آرزو داشتم بند کفش محمد بودم
امر به معروف جهانى،نهى از منکر جهانى سال١٣٩٠