در تفسیر عیاشى از امام صادق (علیه السلام ) روایت آورده که در معناى جمله نامبرده فرمود: منظور این است که انسان نسبت به نمازش اهتمام بورزد، و بر اوقات آن محافظت کند، و خلاصه هیچ کار دیگرى ، او را در نماز مشغول نسازد.

أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّیْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا ﴿الاسراء - 78﴾ 
نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریکى شب برپادار و [نیز] نماز صبح را زیرا نماز صبح همواره [مقرون با] حضور [فرشتگان] است. 
إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی سوره طه(14)
منم من خدایى که جز من خدایى نیست پس مرا پرستش کن و به یاد من نماز برپا دار
جمله ( لااله الا انا فاعبدنى )کلمه توحید است که از نظر عبارت و لفظ مترتب بر جمله (اننى انا اللّه ) شده ، چون حقیقتا هم مترتب بر آن است ، چون وقتى خداى تعالى کسى باشد که هر چیزى از او آغاز شده ، و به وجود او قائم و به او منتهى است پس دیگر جا ندارد که کسى جز براى او خضوع عبادتى بکند، پس او است اللّه معبود به حق، و اله دیگرى غیر او نیست ، و لذا امر به عبادت را متفرع بر این حقیقت نموده ، فرمود (فاعبدنى

قَال الله تَعالَی: إفتَرضتَ عَلَی أُمَّتِکَ خَمسَ صَلواتٍ و عَهدتُ عِندِی عَهداً إنَّهُ مَن حَافَظَ عَلیهِنَّ لِوَقتِهِنَّ أدخَلتَه الجَنَّهَ و مَن لَم یُحافِظ عَلیهِنَّ فَلا عَهدَ لَهُ عِندِی 
خداوند متعال فرمود: نمازهای پنج گانه را بر امت توواجب کردم و با خود پیمان بستم که هر کس مراقب آن نمازها ووقت آنها باشد، او را به بهشت داخل نمایم، وکسی که مراقب آنها نباشد، من تعهدی نسبت به او ندارم. 
کنز العمال، ج ۷، ص۲۷۹ حدیث ۱۸۸۷۲