قبلا تولید به صرفه نبود و واردات و دلالی داشت جای تولید را میگرفت. ولی این رویه به جایی رسیده که دیگر دلالی هم صرفه ندارد و پربازده ترین سرمایه گذاری مادی “بانک” است.

اگر حال ندارید محاسبه کنید ، از مراکز تولیدی و خدماتی بپرسید.

تا سال 1392 فقط تولیدکنندگان ناله میکردند و به سمت بانک میرفتند ولی دلال ها پیشرفت مادی داشتند.

از سال 1392 به بعد اما دلال ها و واسطه ها هم دارند ضرر میکنند و پول را به بانک میبرند.

و به خاطر همین است که در اوج مشکلات بازار کار و ورشکستگی مشاغل تولیدی و خدماتی ، بانک های ایران 36% رشد میکنند و جالب است در طول همین مدت ، بیشترین چک برگشتی تاریخ بانکی جهان را داشته ایم.

.

البته اصلا تصور نکنید که ما از وضعیت دنیا بدتریم. در کل دنیا ثروت 85 نفر ، برابر با ثروت 3میلیارد و 500 میلیون نفر شده است و این 85 نفر ، عمدتا پول برایشان کار میکند.
.
خواهش میکنم حساب کنید؛ تا شما هم کار اقتصادی در جمهوری اسلامی را جهاد بدانید. ناراحتی امام خامنه ای در سخنرانی 29 بهمن 93 را درک کنید. مدیون شهدائیم اگر سرطان خون جامعه ی اقتصادیمان را درمان نکنیم.

..

مشکل ما این است که تصمیم گیران اقتصادی کشور را اگر از مسئولیت دولتی یا حوزویشان جدا کنید؛ نمیتوانند یک کار اقتصادی مستقل داشته باشند. خیلی هایشان را دیده ام و میشناسم که ادعای برنامه ریزی و مدیریت و اقتصادشان گوش فلک را کر میکرد، ولی با تغییر دولت و از دست دادن سوراخ حقوق بگیریشان ؛ هیچ قابلیت اقتصادی به درد بخوری ندارند.