نظر باز به کسی می‌گویند که جویای خوبی‌ها است جویای زیبایی‌ها است مثلا وقتی کنار شما می‌نشیند نگاه می‌کند ببیند کدام اخلاق شما زیباست کدام سخن شما زیباست کدام رفتار شما خوب است همان را برمی‌دارد و در خودش پیاده می‌کند و چون می‌بیند می‌شود تمام این‌هایی که خط‌شان خوب شد خط خوب را دیدند اگر خط خوب را نمی‌دیدند خط‌شان خوب نمی‌شد

...تا آدم آدم خوبی نبیند آدم خوبی نمی‌شود ولو هزاران کتاب درباره‌ی آدم خوب بخواند همان طور که شما هزار کتاب درباره‌ی خط خوب بخوانید محال است خط‌ات خوب شود باید خط خوب ببیند که بتوانیم تطبیق بدهیم لذا کنار هر رسم الخطی سرمشق است

...برهمین اساس خداوند در کنار قرآن اهل بیت را قرار داد چون با قرآنِ فقط کسی آدم خوبی نمی‌شود همان طور که با رسم الخطِ فقط کسی خط‌اش خوب نمی‌شود قرآن تعریف آدم خوب است باید بروی ببینی لذا به پیامبر می‌گوید اسوه و سرمشق اگر او نباشد محال است

گوشم شنید قصه‌ی ایمان و مست شد * * * کو سهم چشم صورت ایمان‌ام آرزوست

می گوید باشد این قرآن قصه‌ی آدم‌های خوب است شنیدم مست هم شدم ولی شما فقط سهم گوش من دادید سهم چشم من چه می‌شود حالا باید یک کسی را ببینم که این ویژگی‌ها را به صورت در آورده باشد وگرنه نمی‌شود

عمر سعد حافظ کل قرآن است ولی عمر سعد است چرا؟ چون اهل بیت را از قرآن جدا کرده و ندید ... الآن این داعشی‌ها خیلی‌هایشان اهل قرآنند، قرآن می‌خوانند بهتر و بیشتر و صحیح تر از من و شما ولی همین موجود می‌نشیند نیم ساعت قرآن را تلاوت می‌کند بعد نه با خنجر گاهی با اره برقی سر یک انسان نه حیوان مسلمان نه غیر مسلمان گوش تا گوش می‌برد چرا؟ چون آدم ندیده چون امیرالمومنین را از قرآن حذف کرد گفت حسبنا کتاب الله همین ما را بس است. ندید 

همان امیرالمومنینی که فرمود اگر اقالیم سبع را به من بدهند تا پوسته‌ی جویی را به ستم از دهان مورچه‌ای بگیرم نمی‌گیرم

در نظر بازی ما بی خبران حیران اند * * * من چنین‌ام که نمودم دگر ایشان دانند

عاقلان نقطه‌ی پرگار وجودند ولی * * * عشق داند که در این دایره سرگردان اند

جلوه گاه رخ او دیده‌ی من تنها نیست * * * ماه و خورشید همین آینه می‌گردانند

عهد ما با لب شیرین دهنان بست خدای * * * ما همه بنده و این قوم خداوندان اند

برگرفته از سخنان حاج آقا رنجبر