pmd یا ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران که باید حل بشه همون اسنادی هست که آمریکایی‌ها یکی از کارکنان سیا را به علت درز خبری در مورد جعلی بودن آن بازداشت کردن. حل pmd هم یعنی بازرسی آژانس از سایت‌های نظامی و موشکی.


مولفه‌های توافقنامه مطابق سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا (ترجمه از خودمه و خلاصه ولی تقریبا تمام گزاره‌های اصلی توافق هستش. البته به علت سرعت ممکنه در لغات دقیق نباشه): :


مولفه‌های توافق  مذکور ‍: 1- کاهش دو سوم سانتریفیوژهای ایران (سانتریفیوژهای اضافه در محلی انبار و تحت نظارت آژانس قرار می‌گیرد) یعنی از 19000 سانتریفیوژ موجود ایران فقط 6100 تا باقی می‌ماند که از این 6000 تا فقط 5000 عدد حق غنی سازی خواهند داشت و این سانتریفیوژها نیز باید حتما فقط از نسل اول باشند این تعداد تا 10 سال به هیچ عنوان چه به لحاظ تعداد و نوع تغییری نخواهند داشت


میزان دخیره اورانیوم ایران تا 15 سال آینده به یک سی ام میزان فعلی کاهش خواهد داشت. یعنی ایران الان 10000 کیلوگرم ذخیره دارد ولی در طول 15 سال آینده حداکثر می‌تواند 300 کیلوگرم ذخیره داشته باشد و اضافه بر آن را باید اکسید کند.


3- تا 15 سال دیگر ایران حق ساخت هیچ تاسیساتی برای غنی سازی نخواهد داشت. 4- ایران تا 15 سال در فردو حق هیچ گونه غنی سازی نخواهد داشت.  دو سوم سانتریفیوژهای ایران در فردو برچیده خواهد شد و مابقی نیز اجازه غنی سازی نخواهند داشت و صرفا برای تحقیقات استفاده می‌شوند. 5 - کلیه سانتیرفیوژهای غیر از نسل اول ایران در نطنز برچیده خواهد شد.


6- ایران حق استفاده از سانتریفیوژهای نسل های 2 و 4 و 5و 6و 8 خود را نخواهد داشت و علاوه بر برچیده شدن 1000 سانتیرفیوژ نسل دو ایران تحقیقات بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته نیز بر اساس یک برنامه زمان بندی محدود خواهد شد


7- بعد از پایان 10 سال اولیه هم ایران باید برنامه تحقیق و توسعه خود را به تایید آژانس برساند!!


8- بازرسی نامحدود آژانس از تمامی زنجیره غنی سازی ایران از معدن تا انبارها و ... تا 25 سال یا برای بعضی بخش‌ها تا 20 سال


یک کانال برای خرید وسایل لازم برای برنامه هسته‌ای ایران فراهم خواهد شد که ایران موظف است کلیه خریدهای خود را از آن کانال انجام دهد


9- اجازه بازرسی به آژانس از تاسیسات اعلام شده و نشده و تاسیساتی که ادعا می‌شود ممکن است پوششی برای برنامه هسته‌ای ایران باشند.


10 - تعهد ایران به اجرای پروتکل الحاقی و کد اصلاح شده 3.1 (؟)   11- تعهد ایران به باز طراحی راکتور اراک بر اساس طرحی که به تایید شش کشور برسد


11- پس از این که ایران کلیه تعهدات خود را در چارچوب توافق انجام داد و آژانس تایید کرد ایران کلیه گام های لازم را برداشته است  اروپا و آمریکا تحریم‌های یک و چند جانبه خود را تعلیق (Suspend) و نه لغو خواهند کرد. زیرساخت‌های تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران در بیشتر مدت زمان 25 ساله توافق حفظ خواهد شد تا در زمان های لازم مورد استفاده قرار گیرند.


12- رفع تحریم‌های شورای امنیت پس از برداشته شدن کلیه گام های هسته‌ای از جمله حل مسئله اراک و فردو و همچنین مطالعات ادعایی PMD و ... صورت خواهد گرفت. البته  هسته اصلی قوانین تحریم مربوط به انتقال تکنولوژی و فناوری به ایران مجددا در یک قطعنامه دیگر تصویب خواهد شد. در قطعنامه مذکور به ایجاد کانال مشخص خرید توسط ایران هم  به عنوان یک اقدام شفاف ساز از سوی ایران اشاره خواهد شد.

13- کلیه تحریم‌های آمریکا در مواردی مانند حقوق بشر و تروریسم باقی خواهند ماند.

14- درصورت ایجاد مشکل در هر یک از بندهای توافقنامه تحریم های شورای امنیت مجددا قابل اعمال خواهد بود.

 #توافقنامه     #مذاکرات     #ظریف