تلنگر

مجله خبری سیاسی مذهبی اجتماعی

۷۵ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

نعمت بلا

نعمت بلا

  • از میان پنج آیة 21 تا 25 سورة یونُس از صفحة 211 ، قرآن، پس از اشاره به مکر الهی در برابر نقشه‌های جاهلانة مشرکان، در دوآیة 22 و 23 به ناسپاسی انسان اشاره می‌کند که چگونه او در مشکلات بزرگ و به ‌هنگام خطر، همه‌چیز را جز خدا فراموش می‌نماید، امّا به‌محض این‌که بلا برطرف، وآتش، خاموش شد و مشکل، حل‌گردید، بار دیگر،گناه و بی‌تقوایی را پیشه‌کرده و از خدا بیگانه می‌شود.
  • ادامه...
  • ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad
    دوست نادان

    دوست نادان

    • سرچشمه بسیاری از خوبی ها ، نیکی ها و کارهای شایسته ای که از انسان سر می زند نتیجه یک راهنمای خوب و دوست شایسته در زندگی است دوستان نادان از جهتی حکم شیطان را در زندگی دارند شیطان به ظاهر خود را دوست و خیرخواه جلوه می دهد و همه رذائل اخلاقی را با وسوسه هایش زیبا جلوه می دهد.  شخصی که دوستی با شیطان را برگزیده است هیچ خیری در زندگی نخواهد دید و زندگی او سراسر شر و تیرگی خواهد بود و سرانجام سقوط خواهد نمود زیرا بالاخره صبر خداوند که والاترین و برترین دوست انسان در زندگی است به سر آمده و نابودی او فراهم خواهد شد.
    • ادامه...
    ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad
    پلیدى خشم

    پلیدى خشم

  • خداوند متعال یکی از مهم ترین ویژگی های انسان های الهی و پارسا پیشه را کظم غیظ و عفو از مردم می شمارد و می فرماید: 
    • «الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس والله یحب المحسنین»؛ آل عمران.134 «مومنان در هنگام عصبانیت خشم خود را فرو می برند و ازخطای مردم در می گذرند وخدا نیکوکاران را دوست دارد.»
    • ادامه...
    ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad
    خنده بیجا

    خنده بیجا

    • انسانی که در زندگی به دنبال آرامش می گردد، باید حضور خدا را در زندگیش پررنگ کند و از غفلت و فراموشی به دور باشد، در این میان برخی عوامل غفلت زدا هستند و برخی غفلت زا.
    • ادامه...
    ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad
    پرهیز از جدال و شوخى

    پرهیز از جدال و شوخى

    •  حمران بن أعین (ره)  می‏گوید: وارد شدم بر امام باقر علیه‏السلام و عرض کردم به من وصیتی کن! امام باقر علیه‏السلام فرمود: به شما وصیت می‏کنم که همیشه تقوای الهی داشته باش، و از شوخی کردن (زیاد) بپرهیز که شوخی، آبرو و هیبت انسان را از بین می‏برد، و عاقبت به خفت و خواری کشیده خواهد شد
    •  امام علیه‏السلام از کثرت مزاح و شوخی نهی می‏فرماید، زیرا هیبت و وقار مؤمن را از بین می‏برد و از آبرویش نزد مردم می‏کاهد؛ همچنان که در جامعه‏ی کنونی نیز افرادی که زیاد شوخی می‏کنند، چندان وجهه‏ای در میان مردم ندارند. افرادی که با سخنان بیهوده مردم را سرگرم می‏کنند، هم آبروی خود را می‏برند و هم توجه انسان را از واقعیت‏ها دور می‏کنند. به این حدیث شریف توجه نمایید:حضرت علی علیه‏السلام فرمود: کسی که تو را به مطالب باطل خشنود سازد و با سخنان غیر واقعی سرگرم نماید، (حقایق را از تو پنهان داشته و) در حقت خیانت کرده است
    ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad
    چهل سالگی

    چهل سالگی

  • در قرآن کریم بارها خداوند متعال به ادای حقّ پدر و مادر سفارش می کند. رنج هایی را که مادر در دوران بارداری و زایمان و شیر دادن و به سامان رساندن فرزند به جان خریده است گوشزد می فرماید، و تعلیم می دهد که آن گاه که به اوج توان و رشد رسید و به مرز چهل سالگی که دوران پختگی و کمال است قدم نهاد زبان حالش چه باشد؛ چرا که در این دوره، نه خامی و بی تجربگی سال های جوانی را دارد و نه ضعف وسستی دوران پیری را. در چنین شرایطی شایسته است بگوید:
  • ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad
    ارزش وقت

    ارزش وقت

  • انسانها در این دنیا مسافرانی هستند که مقصد شان آخرت است. عمر انسان مانند آن قطار سریع السـیـری اسـت کـه بـه سـرعت می گذرد و این دنیا به منزله ایستگاه که به انسانهای مسافر، فـرصـت انـجـام کـارهـای خـویـش را می دهد تا برای خود، برای راهی طولانی که در پیش دارند تـوشه ای برگیرند تا فردا پشیمان نشوند. پس باید مراقب بود و از فرصتها استفاده کرد و از تـبـاه شـدن عـمـر و اسـتـعـداد جـلوگـیـری نمود. بـه قول سعدی:
    • کاشکی قیمت انفاس بدانندی خلق
    • تادمی چند که مانده است، غنیمت شمرند
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad

    سازمان زمین متحد!

    فرموده‌اند سازمان ملل متحد نفرموده‌اند سازمان زمین متحد!

    این یعنی اینکه این ملل متحد می‌تواند صرفاً اشاره به متحدان عموسام داشته باشد

     یا فوقش منظور از آن، 5 کشور عضو دائم شورای امنیت باشد!

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad

    عروسک پنج سالگی

    عروسکی که در پنج سالگی خراب شد و کلی غصه اش را خوردیم، در ده سالگی دیگر اصلا مهم نیست
    نمره امتحانی که در دبیرستان کم شدیم و آنقدر به خاطرش اشک ریختیم و روزگارمان را تلخ کرد در دوران دانشگاه هیچ اهمیتی ندارد و کلا فراموش شده است...

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad
    حسد

    حسد

    • یکی از گناهان خطرساز و کلیدی که گناهان متعددی را در پی دارد، «حسد» است. راغب اصفهانی در تعریف حسد، چنین می گوید: «اَلْحَسَدُ تَمَنّی زَوَالِ نِعْمَةٍ مِنْ مُسْتَحَقٍّ لَهَا وَ رُبَّمَا کَانَ مَعَ ذَلِکَ سَعْیٌ فِی اِزَالَتِهَا؛ حسد، آرزوی زوال نعمت از مستحق آن است و گاه همراه این آرزو تلاشی [هم] در زوال نعمت انجام می گیرد.»
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad
    نفرت

    نفرت

    • نفرت از دیگران ناشی از یک سری خشم های فرو خورده و یا حسادت ها کینه توزی هاست. که بسیار آزار دهنده است . و واقعا انسان را در تنگنا قرار می دهد و چه بسا که اتفاقات ناگواری را به دنبال داشته باشد .
    • ادمه...
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad

    دعای جبرئیل و آمین پیامبر خدا

         
    روزی پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله وسلم ) پای مبارک را بر پله اول منبر گذاشت و فرمود آمین ، در حال بالا رفتن به پله دوم دوباره فرمود آمین و نیز هنگام رسیدن به پله سوم فرمود آمین ! اصحاب حاضر در مسجد از سر آمین گفتن بدون دعای پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) سؤال نمودند ، حضرت فرمودند :

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad

    أیها الرّسول

      

    هر عاشقی ست در طلبت أیها الرّسول
    اَلجَنَةُ لَهُ وَجَبَت أیها الرّسول

    عالم هنوز تشنه ی درک حضور توست
    أرض و سماست در طلبت أیها الرّسول
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad

    امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه اجتماعی دو سویه دارد


    • امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه اجتماعی دو سویه دارد. یک سو امر و نهی کننده و دیگر سو امر و نهی شونده.
    به نظر می رسد در معرفی و ترویج این فریضه صرفا به جانب امر و نهی کننده نظر داشته ایم و سویه دیگر آن را فراموش کرده ایم. یکی از توجیهاتی که در غفلت از این فریضه آورده می شود بی فایده بودن و عدم تاثیرگذاری است.
     حتی در شرایط فقهی وجوب آن نیز اطمینان از تاثیرگذاری، ذکر شده است. اما آیا بی تاثیر بودن برای همیشه این واجب را از گردن ما ساقط می کند؟
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad

    تأویل عرفانى


    مرحوم عارف بالله حاج اسماعیل دولابى درباره این حدیث که فرمود:

    «شنا و اسب سوارى و تیراندازى را به فرزندانتان بیاموزید».

    مى فرمود: مقصود از شناورى که یاد بدهید؛ این است که در دریاى عمیق دنیا شنا کنند و در آن غرق نشوند. مقصود از اسب سوارى این است که یاد بدهید چگونه مرکب بدن را برانند؛ که سرکشى نکنند و اختیار آنها را به دست نگیرد

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad
    چند تا پسرک موفرفری با چشم های برق زده، به جرم عشق علی ، یتیم شده اند

    چند تا پسرک موفرفری با چشم های برق زده، به جرم عشق علی ، یتیم شده اند

    بسم الله الرحمن الرحیم

    • فکری نشسته ام و زل زده ام به عکس های نیجریه...

    ذهنم میرود سمت آن دختر جوان آفریقایی توی صحن جامع رضوی. آن سالهایی که مشهد زندگی میکردم. عشقم این بود که توی حرم با آفریقایی ها رفیق شوم. زبانشان را که نمیفهمدیم ولی بین دو نماز به بهانه " تقبل الله " گفتنی دستهایشان را بیش از حد معمول میفشردم و لبخند میزدم، که یعنی مثلا شیعه از هر اقلیمی که باشد توی قلب ماست، که یعنی مثلا صدای مظلومیت شما به گوش ما میرسد که یعنی مثلا .... و بعد برای جبران این محبت نصفه و نیمه، تسبیح خوشگلش را با اصرار به ات هدیه میداد

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
    azadeahmad
    معرفت ذات اقدس الهی

    معرفت ذات اقدس الهی

    •  از همان دوران کودکی هر یک خدایمان را در ذهن بگونه ایی تصور کرده بودیم .اما باید گفت خداوند در تصور نمی گنجد و اگر فردی برای خداوند تصوری قائل است در حقیقت برای او شریک قائل شده است .
    • ادامه...
    ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
    azadeahmad
    شک

    شک

    • شک، چون وسوسه، شرک و... از القائات شیطانیه در قلوب است، چنانچه طمأنینه، یقین، ثبات، خلوص و امثال این‏ها از افاضات رحمانیه و القائات فرشتگان است
    • امام صادق(ع) در حدیثی بسیار مهم که لشگریان عقل و جهل را ذکر فرموده است، شک را مقابل یقین و از لشگریان نادانی دانسته است.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱
    azadeahmad
    دلبسته چهارده معصومیم

    دلبسته چهارده معصومیم

    • امام باقر علیه السلام مى‏فرماید: «یا جابر! بلّغ شیعتى عنّى السلام و اعلمهم انه لا قرابه بیننا و بین اللَّه عزوجل و لا یتقرب الیه الا بالطاعة یا جابر من اطاع اللَّه و احبنا فهو ولینا و من عصى اللَّه لم ینفعه حبنا»؛ همان، ص 238، ح 3211.؛ «اى جابر! از طرف من، به شیعه سلام برسان و به آنان اعلام کن که هیچ قرابت وخویشاوندى بین ما و خداى عزوجل نیست و فقط با طاعت و بندگى به درگاه الهى تقرب جسته مى‏شود. اى جابر! هرکس اطاعت خدا را کند و همراه آن به ما محبت ورزد، دوست و محب ما است و هرکس معصیت خدا را کند، حب ما برایش نافع نیست».
    • ادامه...
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱
    azadeahmad
    عبادت از ترس خدا

    عبادت از ترس خدا

    •  عبادت خداوند با سه انگیزه انجام می شود، ترس از جهنم، طمع به بهشت، محبت و خشنودی خداوند.
    • انگیزه عشق و محبت بسیار برتر از انگیزه ترس و طمع است، لکن باید دانست که مرتبه این انگیزه بسیار برتر از انگیزه های دیگر است و انسان باید از مراحلی از سلوک گذر کند تا بتواند خدای را تنها از روی محبت عبادت کند. ترس و طمع انگیزه مبتدیان راه است و عشق مربوط به منتهیان و راه رفتگان.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱
    azadeahmad
    درج تبلیغ:
    متاسفانه امکان درج خودکار کادر جستجو یا جعبه دنبال کنندگان در این قالب وجود ندارد، لطفا برای درج از حالت دستی استفاده نمایید.