زینت و آراستگی متناسب با شئون انسانی از گزینه های مورد تاکید آموزه های

دینی است و شایسته است مسلمانان با حفظ این شئون به آن توجه کنند.

اصلاح و پیرایش

 رسول خدا صلی الله علیه وآله آراسته بودن [و نظافت] را دوست میداشت و ژولیده بودن را نمی پسندید

 امام صادق سلام الله علیه می فرماید: بپوش و آراسته باش، زیرا خدا زیباست و زیبایی را چنانچه از حلال باشد دوست دارد و نیز از آن گرامی درباره تفسیر آیه خذوا زینتکم عند کلّ مسجد پرسیده شد. آن حضرت فرمود: مراد از زینت در این آیه شانه زدن هنگام نماز واجب و مستحب است و همان گرامی به عبید بن زیاد فرمود: آشکار کردن نعمت نزد خدا از پوشاندن آن محبوب تر است، پس خودرا به بهترین زینتهای قومت بیارای.

 رسول خدا می فرماید: موی خوب و زیبا از پوششهای خدا است، پس آن را گرامی بدارید، نیز فرمود: از ویژگیهای مؤمن، زیبایی و آراستگی در عین نداری است.

 رسول خدا میفرماید: موی سفید نورانیت است؛ آن را نکنید. راوی گوید: رسول خدا پیوسته موهایش را شانه می زد و آراسته می کرد و گاهی زنانش موهای او را شانه میزدند و مرتب و آراسته می کردند.

 رسول خدا به آینه یا آب نگاه می کرد و موی سرش را آراسته و شبانه میکرد. پیامبر خود را افزون بر آنکه برای خانوادهاش می آراست برای اصحابش نیز می آراست و می فرمود: خدا دوست دارد که هرگاه بنده اش نزد برادرانش می رود خود را آماده و آراسته کند. رسول خدا به زنان می فرماید: برخی از ناخن هایتان را نگه دارید که برایتان زینت است.

رسول خدامی فرماید: هرکس موی سر نگه میدارد باید به خوبی با آن رفتار کند.

امام کاظم  میفرماید: یکی از سنتها درباره سر، شانه کردن است.

امام صادق می فرماید: اصلاح مو و بوی خوش از اخلاق پیامبران است. 

راوی می گوید: از امام صادق پرسیدم: آیا رسول خدا فرق باز می کرد؟ فرمود: نه، هرگاه موهای آن حضرت بلند میشد تا نرمه گوشش میرسید(نه بیش از ان)

پیامبرهنگام شانه کردن محاسن این دعا را میخواند: اللهم صل علی محمد و آل محمد و البسنی جمالاً فی خلقک و زینة فی عبادک وحسن شعری وبشری ولا تبتلینی بالنفاق و ارزقنی المهابة بین بریتک والرحمة من عباد ک یا ارحم الراحمین ؛

 خدایا! بر محمد و خاندانش درود فرست و در میان آفریدگانت، زیبایی و در بین بندگانت، زینت را پوشش من قرار بده و پوست و مویم را زیبا گردان .و به نفاق گرفتارم نساز و هیبت در میان آفریدگانت و رحمت از سوی بندگانت را روزی من فرما ای مهربان ترین مهربانان!

هرچند این روایات به آرایش موهای سرتوصیه دارندلیکن در برخی از روایات از افراط در آن منع شده است.چنانکه پیامبرخدااززیاده روی در شاداب کردن موی سر نهی فرموده است.

منابع:

مکارم الاخلاق ص33

وسائل الشیعه جه ص6

سوره اعراف، آیه ۳۱

تفسیر العیاشی، ج۲، ص ۱۳

الکافی ج6 ص440

بحارالانوار، ج ۷، ص ۱۱۶

الکافی ج2ص231

الفقیه ج1 ص130

مکارم الاخلاق ص33