خدا در قرآن درباره حضرت داود سلام الله علیه می فرماید:

وبه او فن زره سازی راکه  که به سود شماست آموختیم، تا شما را در جنگهایتان از آسیبهای سخت سلاحها حفظ کند، پس آیا شما سپاسگزار نعمتهای ما خواهید بود. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:ما أکل أخذ طعامًا قَط ُخیرا من أن یأکل من عمل یده، وإنّ نبی الله دَاوُدَ کان یأکل من عمل ایده (کنز العمال، ج۴، ص ۸)

 هیچ کس غذایی بهتر از غذای فراهم آمده از کار خویش نخورد و داود پیامبر از دسترنج خود میخورد.

پیامبر می فرماید: خدای عز و جل به داود سلام الله علیه وحی فرمود که تو بنده خوبی هستی به شرط آنکه از بیت المال ارتزاق نکنی و با دستان خویش کارکنی داودسلام الله علیه  چهل روز گریست؛ آن گاه خدا به آهن وحی فرمود که برای بنده ام داود نرم شو.آهن به فرمان خدا نرم شد وداودهر روز زرهی میساخت و آن را به هزار درهم میفروخت و از بیت المال بی نیاز شد.(الکافی ج5ص74)

شخصی به امام صادق سلام الله علیه نیز عرض کرد: من نمیتوانم با دستم کار کنم و راه تجارت را نیز به خوبی نمی دانم و اکنون محروم و محتاج هستم آن حضرت فرمود: کارگری کن و بر سر خود بار ببر تا از مردم بی نیاز شوی، رسول خدا هم سنگی را بر شانه خود حمل کرد و در یکی از دیوارهای باغ خود به کار برد که آن سنگ هنوز در آنجا هست!(الکافی ج5ص76و77)