بگذریم که بعضی ها حرف های ایشان را مسخره کردند و قسمت تراژیک ماجرا این بود که آخر هفته در همه نماز جمعه ها همه امام ها از اینکه انگلیسی بد است حرف زدند و بیشتر نظردهنده هایی که کارشان اینست که ببینند آقای خامنه ای چه می گوید تا آنها دوباره و صدباره  آن را تکرار کنند ، بدون اینکه حتی چند دقیقه به چطوری اجرا کردن آن نظر فکر کنند، طبق معمول شروع کردن به وظیفه معمول.


اما


به نظر می رسد به حرف های ایشان نه در ایران بلکه در کشورهای دیگر بیشتر عمل می شود. مثلا در مدارس مذهبی ترکیه معروف به مدارس امام خطیب تصمیم گرفته شده آموزش زبان اسپانیایی به مواد درسی اضافه بشود با هدف نفوذ ترکیه به آمریکای لاتین.


در اینکه ترکیه از همین حالا با سریال هایش جای پایش را در آمریکای لاتین باز کرده و سریال هایش طرفدار هم دارند 

اما این کشور حالا به دنبال نفوذ دینی و ارائه نسخه خودش از اسلام است. وزارت آموزش ترکیه در بیانیه ای اعلام کرده وجود 7 میلیون مسلمان در کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی، ضرورت آموزش زبان اسپانیایی تماس  با آنها را توجیه می کند.


یادمان باشد آمریکای لاتین یکی از مناطقی بود که  از 11 سال تا دست کم 8 سال پیش به شدت مورد توجه ایران بود و بعد بعضی ها که به قدرت رسیدند مثل همه چیزهای دیگر آن سیاست و پالیسی را هم کنار گذاشتند و حیاط خلوت امریکا را رها کردند و رفتند دخیل بستند به درب خانه اروپایی ها انگار آنجا حلوا خیرات می کنند.


البته اینجا فقط یک مشکل حل نشده وجود دارد که خیلی هم مهم است و آن هم مشکل اساسی و ریشه دار روش غلط آموزش زبان های خارجی در ایران است که خودش بحثی جداگانه می طلبد