(فإذا نُفخ فى الطور فَلا أنساب بیتهم...)1سوره مومنون آیه101

 وقتی درصور دمیده شد، همه از هم جدا میشوند و هیچ ارتباط و اتصالی بین گل و خار باقی نمیماند. پسر نوح از پدر جدا می شود. ابولهب، عموی پیامبر از پیامبر جدا می شود حساب روی سبکی و سنگینی اعمال می رود.

 (فأمَّا مَن ثَقْلَت موازینهُ/ فَهُوَ فى عیشة راضیة /و أمَّا مَن خقّت موازینهٔ /فامة هاویه) : 2سوره قارعه آیات6تا9پس آن کسی که میزان اعمالش سنگین است، زندگی رضایت بخشی خواهد داشت و امّا آن کسی که میزان اعمالش سبک است، در میان جهنم جا خواهد گرفت.

دنیا کشتگاه است و آخرت، دروگاه. آن روز، روز چیدن گلستان و جدا کردن گلها ازخارهاست. خارها باید در گلخن حمام بسوزند و گل ها روی دست سلطان بنشینند.

 «ان الابراز لفی نعیم و ان الفخارلفی جحیم:سوره انفطارآیات13و14 نیکوکاران در زندگی غرق در نعمت به سر میبرند و تبهکاران در میان آتش سوزان.

 «... فضرب بینهم بسور له باب باطنه فیه الرحمه و ظاهره من قبله العذاب) :سوره حدیدآیه13 ... بین بهشتیان و جهنمیان دیواری کشیده می شود که یک سمت آن، رحمت است و سمت دیگرش عذاب.

 یُنادُونَهُمْ ألَمْ نکُن مَعَکُمْ قالوا بَلى ولکنَّکُمْ فَتَنْتُمْ أنفُسَکُمْ وَتَرَبَصتُمْ وَ ارتبتم وغرتکم الامانی حتی جاء امرالله وغرتکم بالله الغرور:سوره حدیدآیه14 دوزخیان بهشتیان را ندا می کنند و می گویند: مگر ما در دنیا با شما نبودیم چه طور شده که شما بهشتی و ما دوزخی شدیم می گویند: آری؟ ما با هم بودیم؛ ولی شما خود را گرفتار کردید و فریب شیطان خوردید و سرگرم آرزوها شدید تا فرمان خدا رسید و شیطان فریبنده شما را نسبت به خدا فریب داد.

فالیوم لا یُؤْخَذُ مِنکُمْ فدُیَةٌ ولا مِنَ الذین کفَرُوا مَأواکُمُ النّارُ هى مولیکُمْ وَبئس المصیر). امروز دیگر نه از شما و نه از کافران، عوضی پذیرفته نمیشود و جای شما آتش است و بدجایگاهی است.