• رسول اکرم فرموده است:
  • (إنَّ مَثَل هذا الدّین کمَثَل شجَرَة ثابتة
  • البته هر درختی ریشه ای دارد و ساقه ای و شاخه ای و برگهایی دارد و میوه ای. آنگاه فرمود:
  • (اصلها ایمان)ریشه ی این درخت ایمان است.
  • ایمان همان اعتقاد و باور و یقین است که یک مسلمان باید نسبت به عقایدش داشته باشد.
  •  یعنی با فکر و تعقل در حدّ توانایی اش از هر طریق ممکن این حال یقین و باور راجع به توحید و نبوت و امامت و معاد در قلبش پیدا شود که تقلید در اصول عقاید کافی نیست. 
  • مثلاً والدینم گفته اند: خدا هست، من هم می گویم خدا هست، استاد و معلم می گویند نبوت و امامت و معاد در کار است، من هم می گویم هست. این ایمان و یقین از روی تعقل نیست و طوطی وار است و کافی در نجات انسان نمی باشد!
  •  البته تقلید در فروع دین لازم است و راهی برای افراد عادی غیرفنی جز تقلید وجود ندارد؛
  •  مثلاً در احکام نماز، قرائت نماز ظهر و عصر باید آهسته خوانده شود و در نماز مغرب و عشاء و صبح باید مردها در حمد جهر(بلند خواندن) به قرائت داشته باشند و وضو و غسل و تیمم باید چنین و چنان باشد. تنها راهش اخذ فتوا ازآقایان فقها و مجتهدین است که اهل استنباط احکام از کتاب و سنت می باشند.
  •  تقلید در فروع دین از قبیل رجوع بیمار به طبیب است.
  •  ابتدا باید آدم بیمار طبیب را به تخصص در فن پزشکی بشناسد و سپس به او رجوع کرده از او نسخه بگیرد و طبق آن نسخه عمل کند و دیگر حق او نیست که از طبیب بپرسد این دارو چرا مؤثر در علاج بیماری من است و آن غذا چرا مضر به حال من است و... چه این که فهمیدن این امور، احتیاج به تخصص در فن پزشکی دارد و بیمار اهل فن نیست.
  •  تقلید در مسائل مربوط به فروع دین نیز از این قبیل است!
  •  افراد عادی از مسلمانان که اطلاع از موازین فنی فقهی ندارند، موظفند برای به دست آوردن احکام دینی خود به فقیه مجتهد جامع الشرایط که با در دست داشتن موازین و مبانی فقه از قرآن و روایات معصومین علت استنباط احکام خدا می نماید؛ رجوع کنند و از او در شئون مختلف زندگی خود فتوا بگیرند و طبق آن عمل کنند.