• اسلام برای شئون گوناگون زندگی انسان برنامه دارد و در هیچ یک از عرصه های عبادی و اخلاقی و مادی و معنوی تکلیف توانفرسا ندارد. اهل بیت نیزدرهمه زمینه ها، زندگی راحت ومعتدل وبی تکلف رابرای پیروان خود توصیه کرده اند.
رسول خدادراحادیثی می فرماید:من متکلفان را دوست ندارم.
 مهمانت را به چیزی وادار نکن که براودشواراست.
خودت رابرای مهمان به سختی نینداز.
  • گرامیداشت برادر دینی به این است که شخص هدیه اش را بپذیردوازآنچه داردبه اوهدیه دهد وخودرابرای اوبه زحمت نیندازد.
  •  امیرمؤمنان می فرماید:گواراترین زندگی دورافکندن تکلف است؛همچنین به فرزندش می فرماید:پسرم!روزی دوگونه است:آنچه توآن رامی جویی وآنچه آن تورامیجوید، پس اگر تو به سوی آن نروی آن به سوی تومی آید، پس غم سالانه ات را برغم یک روزت تحمیل نکن؛ به فکرمشکلات همان روزی باش که در آن هستی.
  1. ونیزمی فرماید:پرزحمت ترین برادرانم کسی است که خود را برای من به زحمت می اندازد ومن از او خویشتنداری می کنم و کم زحمت ترین برادرانم کسی است که من با او همان گونه هستم که با خود هستم.
  1.  حضرت باز می فرماید:هرگاه مهمانی سرزده نزد تو آمد آنچه داری برایش بیاور؛ولی هرگاه دعوتش کردی خود رامقدار قابل تحمل به زحمت بینداز.
  1.  وحضرت می فرماید: سزاوار نیست که مؤمن خود را ذلیل کند.
  • پرسیدند: چگونه خودراذلیل می کند؟فرمود: به کاری می پردازد که در توانش نیست.
  • و همچنین از آن حضرت میفرمایندکه که سختگیری (وسواسیگری) ازاخلاق صالحان وشعارپرهیزکاران نیست.
  • خدابه پیامبرفرمودند:بگومن از شما مزد رسالت نمی خواهم ومن از متکلفان نیستم.
  • پیامبرفرمودند:ماپیامبران واولیاء ازتکلف بیزاریم،پس تقوا پیشه کن وصبرواستقامت داشته باش تا که پایانش مدفوع است و پوشاکی که پایانش پوسیدگی وخانه ای که پایانش ویرانی ومالی که پایانش به ارث ماندن و دوستانی که پایانشان جدایی و عزتی که پایانش ذلت و متانت و هیبتی که پایانش ستم و ناسپاسی و عیشی که پایانش حسرت است.
  •  امام صادق می فرماید:مؤمن،خود را برای دوستان به تکلف و مشقت نمیاندازد.