• پیامبر عزیز اسلام، ائمه معصومین(ع) و بزرگان دین در روایات و احادیث گوناگون نسبت به مسائل اقتصادی انسان‌ها صحبت کرده و در سخنان خود عوامل برکت یافتن و گشایش روزی وهمچنین تنگ شدن رزق و روزی را بیان فرموده‌اند.
  • ائمه بزرگوار چندین عامل را در تنگ شدن رزق و روزی بیان کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به گناه، حرام‌خوارىِ، دم زدن از ندارى، دروغگویى و هرکه حقى از حقوق برادر مسلمان خود را به او نپردازد، اشاره کرد.
    • امام باقر علیه‏‌السلام :"بنده گناه می‌کند و به سبب آن روزى از او گرفته می‌شود.
    • یامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم:"دروغ ، روزى را کم می‌کند.
    • امام‏ صادق علیه‏‌السلام: از پدران بزرگوارش نقل می‌کند: "هر که از فضل خدا نطلبد، فقیر شود
    • همچنین رسول خدا (ص) درباره کارهایی که برکت روزی را از بین می‌برد اینگونه می‌فرمایند:"هرکه حقى از حقوق برادر مسلمان خود را به او نپردازد، خداوند، برکت روزى را بر او حرام گرداند، مگر آن که توبه کند
    • خداوند عز وجل می فرماید: هر کس که نه بر من، بلکه بر بنده مخلوق من تکیه کند اسباب آسمان ها و زمین را برای او قطع می کنم. پس اگر از من چیزی بخواهد به او نمی بخشم و اگر مرا بخواند؛ پاسخش نمی دهم. و هر کس که نه بر بنده من، بلکه بر خود من تکیه کند، آسمان ها و زمین را پشتوانه رزق او قرار می دهم. پس اگر مرا بخواند پاسخش می دهم و اگر از من چیزی بخواهد، به او عطا می کنم و اگر از من پوزش بخواهد، او را درگذرم