نکته ای قرآنی که بسیاری از آن غافلند 

خداوند در سوره حجرات می فرماید: 

یَمُنُّونَ عَلَیْکَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَیَّ إِسْلامَکُمْ بَلِ اللَّهُ یَمُنُّ عَلَیْکُمْ أَنْ هَداکُمْ لِلْإیمانِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ (آیه 17) 

بر تو منت مى ‏نهند که اسلام آورده ‏اند، بگو: اسلام آوردنتان را اگر راستگو باشید بر من منت ننهید، بلکه خداوند از اینکه به ایمانتان راه نموده بر شما منت مى‏ نهد.

بندگان خاص حضرت حق، همین طور هستند. آنها می گویند خداوند بر ما منت گذارده که ما را به طاعت و عبادت خود امر نموده است... انسان باید بفهمد طاعات و عباداتی که برای او تعیین گردیده است، منتی است که خداوند بر او دارد زیرا رشد و کمال معنوی او با این عبادتها تحقق پیدا می کند.

.

عبادتها همچون داروهائی هستند که پزشک برای شفای بیمار می دهد. آیا کسی می تواند بر پزشک منت بگذارد که من داروها را به موقع خوردم و دستوات شما را اطاعت کردم؟! آری عبادتها بیماری جهل و غفلت را که از عمیقترین بیماریهاست، درمان می کنند.

.

بی توجهی به آفرینش و حقیقت های عالم وجود، دردی است که آدمی را بطور کلی از ارزش می اندازد و او را بی اعتبار می کند. درد بی دردی و بی خبری و گیج و منگ بودن در عالم؛ و نفهمیدن و نچشیدن و دریافت نکردن از دردهای وحشتناک برای انسان است.

.

اکنون آیا رواست که انسان وقتی به عبادت می پردازد و به درمان بدترین بیماریهای خود اقدام می کند؛ انتظار پاداش هم داشته باشد؟!

این است که انسانهای وارسته، همه اوامر الهی را با شوق و رغبت بجا می آورند و شکر گذار خداوند نیز هستند که آنان را به بارگاه عزت خود راه داده است و برترین کرامت ها را نصیب آنها کرده است.