«هرگز مگو من فلان کار را فردا انجام می دهم مگر اینکه خدا بخواآیه 23 و 24 از سوره مبارکه کهف


یعنی هرگاه تصمیم به انجام کاری در آینده دارید یا به کسی قول می دهید که کاری را انجام دهید به نشانه ادب در پیشگاه الهی حتما جمله «انشاء الله» را اضافه کنید و مثلا بگوییم: 


* فردا شما را می بینم انشاءالله

* تا دو روز دیگر کار شما آماده می شود انشاءالله

* در تابستان انشاءالله مسافرتی خواهم داشت و ...


و باید توجه داشته باشیم که اضافه نمودن جمله «انشاءالله» به قول ها و خبرهای آینده آثار و برکات زیادی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم:


1- اعلام بندگی و این که من خدایی دارم که همه کارهایم با خواست او انجام می شود.


2- تقویت این باور که همه کارها در دست اوست «لاحول و لا قوه الاّ بالله العلی العظیم» و به قول شاعر: 

اگر تیغ عالم بجنبد زجای

نبُرَّد رگی تا نخواهد خدای


3- اعلام این نکته که من از فردایم خبر ندارم: زنده ام؟! سالم هستم؟! مانعی پیش نمی آید؟! اما امیدم به لطف خداوند است که او همه موانع را کنار بزند و در انجام کارم موفق باشم.


4- رعایت ادب در پیشگاه الهی و اینکه بگویم: خدای مهربان بدون یاد و توکل بر تو هیچ کاری انجام نمی دهم.


5- نوعی استمداد از پروردگار است و با گفتن این جمله از قدرت بی پایان یاری می طلبیم. 


لطیفه:

نقل شده است شخصی در ایام قدیم، الاغی داشت که می خواست آن را بفروشد. به همسرش گفت: من می روم الاغ را فروخته و زود برمی گردم. همسرش گفت: بگو «انشاءالله!». او گفت: «انشاءالله» نمی خواهد! این الاغ و آن بازار و آن هم مشتری!

این را گفت و به راه افتاد. چند ساعت گذشت. همسرش دید در می زنند، از پشت در گفت: کیست کوبند? در؟

آن مرد گفت: منم شوهرت انشاءالله!

گفت چه می خواهی؟ مرد گفت: در را باز کن انشاءالله!

زن که از نوع سخن گفتن او تعجب کرده بود در را باز کرد و وقتی او را تنها و مضطرب دید گفت پس الاغ کجاست؟

مرد گفت: دزدیدند انشاءالله!

زن فهمید که تجربه نگفتن انشاءالله حسابی او را تأدیب نموده است.


موفق باشید