مردی نزد امام جواد سلام الله علیه آمد که بسیار خوشحال به نظر می رسید. امام از علت خوشحالی اش پرسید. او گفت: یابن رسول الله، از پدرت شنیدم که می فرمود: «شایسته ترین روز برای شادی بنده روزی است که در آن انسان به نیکی و انفاق به برادران مؤمنش توفیق یابد». امروز ده نفر از برادران دینی که فقیر و عیال وار بودند، از فلان شهرها به نزد من آمدند و من هم به هرکدام چیزی دادم، برای همین هم مسرورم. امام جواد  سلام الله علیها به او فرمود: «لَعَمْری اِنَّکَ حَقیقٌ بِاَنْ تَسُرَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ اَحْبَطْتَهُ، اَوْ لَمْ تُحْبِطْهُ فیما بَعْدُ؛ به جانم سوگند! شایسته است مسرور باشی، اگر کار خود را یی اثر نساخته باشی».

او با شگفتی پرسید: با اینکه از شیعیان خالص شمایم، چگونه عمل نیک من یوج می شود؟

فرمود:باھمین سخنی که گفتی۔ کارهای نیک وانفاق های خود راحبط کردی. مرد گفت: من که بر آن افراد منت نگذاشته و آزارشان نداده؛ امام فرمود: خدا فرموده: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی» و نفرموده تنها منت و آزار بر آنانی که می بخشید بلکه خواه بر آنان، خواه بر دیگری ۔ آیا به نظر تو آزار به آنان شدید۔تراست یا آزاربه فرشتگان مراقب اعمال تو و فرشتگان مقرب الھی ویا آزار به ما؟

تو قرشتگان و ما را آزردی و عمل خود را باطل کردی. مرد پرسید:چرا باطل کردم و شما را آزردم؟

فرمود: اینکه گفتی: «چگونه باطل نموده یا اینکه از شیعیان خالص شما هستم؟» وای بر تو! آیا میدانی شیعه خالص ما کیست؟ شیعه خالص ما حزبیل  مومن آل فرعون و حبیب نجار صاحب یس و....... و سلمان و ابوذر و مقداد و عمار هستند. تو خود را در صف این افراد برجسته قراردادی و ما و فرشتگان را آزردی.

آن مرد بعد از اعتراف به تقصیر و استغفار، پرسید: پس چه بگویم؟ امام فرمود: بگو من از دوستان شما هستم. دوستان شما را دوست دارم و دشمنان شما را دشمن می دارم. او چنان گفت و امام جواد (ع) فرمود: «الآن قد عادت إلیک مثوبات صدقاتک، وزال عنها الاحباط: الان پاداش های بخشش هایت به تو بازگشت و حبط و بی اثری از آنها زایل شد

در روایتی از رسول  گرامی اسلام در فضیلت تسبیحات اربعه آمده است:  خداوند به عدد هر یک از اذکاری که مؤمن می گوید، درختی در بهشت برای او می کارد. شخصی عرض کرد: پس درختان ما در بهشت چقدر زیاد است! حضرت فرمود: بله، ولی مواظب باشید که آتشی نفرستید که آنها را بسوزاند سپس این آیه را قرائت نمود: ”‌ای کسانی که ایمان آوردید اطاعت خدا و رسول کنید و اعمال خود را باطل نکنید”‌‌.

منبع:

مستدرک الوسائل ج7ص432