اسلام مخالف مزدور بودن است. مخالف این است که کارگر عصاره عمر خود را به کارفرما تقدیم کند و خودش بدون عزت زندگی کند. اگر شنیده‌ایم که پیامبر اسلام(ص) بر دست کارگر بوسه زده است صحتش به دلیل کرامت این بزرگوار است و ایشان مزدور نبودند.
بانک اسلامی باید ایجاد شود، پرداخت تسهیلات قرض_الحسنه باید احیا شود. نیروی_کار باید از قرض الحسنه‌های بدون ربا برخوردار شود تا بتواند با عزت زندگی کند و عزت‌مند شود. برخی از تهدیدات غرب را که مشاهده می‌کنید می‌بینید که بیان می‌کنند گزینه نظامی روی میز است اما خداوند اعلام می‌کند که گزینه نظامی ما #قرآن_کریم است. بانک_ربوی و ربا جنگ با خداوند است. اسلام، اقتصاد_ربوی را محو می‌کند. بعد از تعهد و تخصص، عدم_مزدوری را باید از قرآن کریم یاد گرفت.

برای اینکه کار و نیروی کار تقویت شود باید نیروی کار به قرآن توجه ویژه داشته باشد. «نیروی کار باید بدون ربا قرآنی شود». جامعه باید بدون_ربا رشد یابد. کارگر، کارفرما و استقلال_کارگر باید قرآنی باشد. کارگران و کارفرمایان باید با بهره‌مندی از این عناصر، زندگی کارگر قرآنی و کارفرما قرآنی و استقلال کارگر قرآنی شود که در این صورت عزت و استقلال و شرافت به همراه است.

بخشی از پیام آیت الله جوادی آملی به مسابقات «قرآن، جامعه کار و تلاش» - اسفند 1394