«قالُوا اوذینا مِنْ قَبْلِ انْ تَأْتِیَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا قالَ عَسى‏ رَبُّکُمْ انْ یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ وَ یَسْتَخْلِفَکُمْ فِى الْارْضِ فَیَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ» (اعراف، آیه 129)

 (بنى اسرائیل به موسى علیه السلام) گفتند: پیش از آنکه سوى ما بیایى، آزار دیدیم و پس از آمدنت- هم اکنون- نیز آزار مى‏بینیم، (موسى علیه السلام) گفت: امید است پروردگارتان دشمن شما را هلاک کند و شما را در زمین جانشین (آنها) سازد و بنگرد چگونه عمل مى‏کنید؟
آیه مورد بحث، گلایه بنى‏اسرائیل را از مشکلاتى که بعد از قیام موسى علیه السلام با آن دست به گریبان بودند، منعکس مى‏سازد. گویا آنها متوقع بودند که با قیام حضرت موسى علیه السلام تمام مشکلاتشان به سرعت حل شود و فرعون و طرفدارانش از میان بروند و سرزمین پهناور و حاصلخیز مصر با نعمتهاى خداوندى آن در اختیار آنها قرار گیرد. چنانکه عده‏اى از مردم کشور ما در جریان انقلاب اسلامى و پس از پیروزى انقلاب، انتظار داشتند تمام مشکلات و کمبودها بسرعت برطرف گردد و مردم در کمال رفاه و آسایش، روزگار بگذارنند، و حال آنکه:
          نابرده رنج گنج میسر نمى‏شود             مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد

پیروزى در سایه استقامت

حضرت موسى علیه السلام به بنى‏اسرائیل مى‏فهماند که هر چند، سرانجام بر فرعون پیروز خواهند شد، امّا تا رسیدن به پیروزى نهایى، راه درازى در پیش دارند که جز در سایه ایمان، صبر، پایدارى و تلاش در جهت اعتلاى کلمه حق، بدان دست نخواهند یافت.
مسلمانان نیز باید بدانند که رسیدن به حکومت حق و از میان برداشتن طاغوتها در سایه تلاش، مجاهده، ایثار و استقامت در راه خدا میسّر است و اگر ما دین خدا را یارى کنیم، او نیز ما را یارى خواهد کرد  و این سنّت تغییرناپذیر الهى است